top of page

Blogit

Sähköiset navigointilaitteet (mm. karttplotteri) eivät korvaa veneilyn navigointitaitoa, paperikarttaa ja kompassia.

Sähköiset navigoinnin apulaitteet ( karttaplotterit yms.) ovat tulleet yhä yleisemmiksi suunnistusvälineiksi pienissäkin veneissä. Ne ovat hyviä apuvälineitä aluksen paikan määrittelyyn ja reitin seurantaan, mutta eivät tiukan paikan tullen korvaa perinteistä paperikarttaa ja navigointiosaamista. Siksi kannattaa pitää veneessä mukana perinteiset navigointivälineet: kompassi, paperikartta yms. ja opetella niiden käyttö.

Plotteri vai kompassi


Karttaplotteri ja kailuluotain samalla näytöllä.
Karttaplitteri ja kaikuluotain samalla näytöllä.

Yhä useammin uusissa veneissä vakiovarusteisiin kuuluu karttaplotteri, joka helpottaa veneilyä etenkin vierailla vesillä. Samalla, kun plotterit yleistyvät huviveneissä, muuttuvat magneettikompassit valitettavasti yhä harvinaisemmiksi merenkulun välineiksi. Plotterit ja magneettikompassit eivät kuitenkaan ole toisiaan poissulkevia laitteita, vaan ne täydentävät toisiaan: plotteri tarjoaa sijainti- ja suuntatiedon, sekä mahdollisen reittitiedon. Plotteriin voidaan usein myös lisätä erilaisia antureita mm. kaikuluotain, tuulimittari, tutka, autopilotti, pimeänäkö yms. Magneettikompassi tarjoaa ”vain” suuntatiedon. Kompassin merkitys suunnistusvälineenä korostuu jos satellittiipaikannussignaalia häiritään (kts. https://gpsjam.org) tai jos karttaplotteri pimenee esim. laitevian seurauksena. Magneettikompassiin nämä häiriötekijät eivät vaikuta. Erityisen tärkeää suuntatiedon häiriötön saanti on purjehdittaessa vierailla vesillä. Näistä syistä onkin suositeltavaa hankkia omaan veneeseen muiden instrumenttien lisäksi myös magneettikompassi, asentaa se veneeseen valmistajan ohjeiden mukaisesti ja laatia kompassille ajantasainen eksymätaulukko.



Valmis eksymätaulukko

Eksymätaulukon laadinnasta löytyy yksityiskohtaiset ohjeet Turun Navigaatioseuran nettisivuilta osoitteesta: http://www.turunnavigaatioseura.fi/koulutus/eksymarata.htm









Kompassin paikka

Jos eksymätaulukko sisältää suuria eksymiä, on syytä tarkistaa, ettei kompassin lähellä ole mitään magneettista (kovaääninen, VHF-radio, tuulilasinpyyhin, sakset, avainnippu tai työkalupakki). Eksymän kannalta kompassi tulisi sijoittaa veneen keskiviivalle eikä toiseen laitaan eikä kompassin läheisyyteen saisi sijoittaa turhia sähkölaitteita tai magnetoituvia rautaesineitä. Magneettikompassin keskilinjan tulee olla aluksen kölilinjan suuntainen, jotta kompassi näyttää oikein aluksen KS:n.

Kompensointi

Nykyisin useissa venekompasseissa on sisäänrakennettu kompensointimahdollisuus N-S- ja E-W- suunnille, jolla voidaan kompensoida kompassin eksymää. Ennen kuin kompensointiin ryhdytään kannattaa kompassille laatia eksymätaulukko, jotta nähdään, onko kompensoinnille tarvetta. Nyrkkisääntönä on, että jos eksymä on suurimmillaan 5° tai alle, ei kompensointia kannata tehdä. Jos eksymä on suurimmillaan yli 30°, ei kompensoinnista ole enää hyötyä ja kompassin sijoittelulla ja sen ympäristön tarkastelulla pitää maksimi-eksymä saada pienemmäksi (rautaesineet, sähkölaitteet). Voit myös harkita tuolloin magneettikompassin vaihtamista sähköiseen magneettikompassiin (Fluxgate), jossa kompassiyksikkö on vapaasti asennettavissa veneessä edullisimpaan paikkaan ja näyttölaite tuodaan ohjaamoon. Jos maksimi-eksymä on 5° - 30°, voidaan kompensointi toteuttaa kompassin valmistajan ohjeiden mukaan, jonka jälkeen laaditaan kompassille uusi eksymätaulukko.

Kommentit


Blogiarkisto

©2025 by Navidrone.

Proudly created with Wix.com

  • alt.text.label.LinkedIn
  • alt.text.label.Facebook
  • Instagram
bottom of page