Navidrone
Olemme kouluttaneet tähän mennessä satoja veneilijöitä turvallisen veneilyharrastuksen pariin ympäri Varsinais-Suomea. Veneilykoulutuksemme tapahtuu Suomen Navigaatioliiton kautta ja on Liikenne- ja viestintäviraston (TrafiCom) valvomaa. Navidronen perustaja Raimo Laaksonen on syntyisin Turun saaristosta ja on koko ikänsä veneillyt kauniissa saaristossamme, joten hän tietää, mistä puhuu.
Olemme nyt laajentaneet kurssitarjontaamme myös Drone- lentäjäkoulutukseen (joka sekin on Liikenne- ja viestintäviraston valvoma toimiala). Kurssitoiminta drone-koulutuksessa aloitetaan A1/A3-verkkoteoriakokeeseen valmentavalla kurssilla ja laajenee turvallisen käytännön drone-lennätyksen kurssiksi myöhemmin.
Opetus molemmilla kurssialueilla tapahtuu nykyaikaisin välinein ja kurssien oppilaat saavat käyttöönsä nettialustan, jossa ovat tarjolla kurssien luentomateriaalit ja lisämateriaalit sekä käytännön ohjeita kaikille kursseillemme. Ja lisänä, jos kiireiltäsi et ehdi luennolle, voi aina katsoa luennot videotallenteena.

-
Miksi kaikkien pitää suorittaa dronetutkinto?Kaikkien ei tarvitse suorittaa dronetutkintoa (A1/A3 verkkoteoriakoe / TrafiCom). Jos lennät alle 250 g painavaa dronea, jossa ei ole kameraa tai mikrofonia, tai lennät leluksi luokiteltua dronea (luokitus C0 löytyy dronen rungosta), sinun ei tarvitse suorittaa Verkkoteoriakoetta. Kaikkien muiden dronejen lennätys vaatii Verkkoteoriakokeen suorittamista. Tutkinnon voi suorittaa opiskelemalla itsekseen tutkintomateriaalin (Droneinfo-sivuilta), mutta paljon hauskempaa (ja helpompaa itselle) on osallistua erilliseen dronekoulutukseen, jossa käydään läpi A1/A3-verkkoteoriakokeen kaikki aihealueet. On suositeltavaa, että kaikki dronelentäjät suorittavat em. dronekoulutuksen, sillä siitä saat runsaasti tietoa, miten lennättää dronea turvallisesti niin, ettei kukaan sivullinen tai itse loukkaannu tai ettei omaisuudelle tuoteta vahinkoa tai vaaratilanteita. Dronekurssin hinta on halpa, jos sitä vertaa mahdollisten vahinkojen kustannuksiin, joten kaikkien kannattaa suorittaa A1/A3- dronekurssi.
-
Mitä tarkoittaa A1/A3-dronekurssi?Tämä vähän kryptinen nimi viittaa pieniä riskejä sisältävän "Avoin"-kategorian dronelentoihin. Dronelennot jaetaan eri kategorioihin (ryhmiin) sen mukaan, minkälaisissa olosuhteissa ja kuinka riskialttiita onnettomuuksille dronelennot ovat. Harrastelijat lentävät aina "Avoin"-kategoriassa, jossa lennon riskit ovat aina pieniä (jos ohjeita ja määräyksiä noudatetaan ! ). Avoin kategoria on jaettu kolmeen alakategoriaan A1, A2 ja A3, joista A1 ja A3 alakategorioissa lennettäessä riittää netissä suoritettavan Verkkoteoriakokeen suoritus hyväksytysti. Katso tarkemmat ohjeet valikon kohdasta Dronekurssit >> A1-A3-dronekurssi.
-
Miksi kaikki C1 - C4 luokkien dronet pitää rekisteröidä?Uusi droneasetus yhtenäisti droneja koskevat säädökset koko EU:n alueella. Suomalaisille dronejen käyttäjille uudistus toi velvollisuuden rekisteröityä dronetoimijarekisteriin, aikaisemmin ilmoitusvelvollisuus on koskenut vain ammattilaisia. Rekisteröinnin ulkopuolelle jäävät vain ne dronejen käyttäjät, jotka lennättävät alle 250 g painavia kamerattomia ja mikrofonittomia tai leluiksi luokiteltuja droneja. Kaikki kamerallisia ja/tai mikrofonillisia droneja lennättävät dronejen käyttäjät kuuluvat siis rekisteröinnin piiriin. Rekisteröitymisen yhteydessä saatu operaattorin rekisteritunnus (muotoa FIN123456789012x) tulee olla merkittynä käytettävään droneen, ja mahdollinen kauko-ohjaajan todistus on oltava mukana aina lennättäessä (sähköisenä tai paperiversiona). Verkkoteoriakokeen suoritus ja samalla tapahtuva rekisteröityminen operaattoriksi (tai kauko-ohjaajaksi) maksaa 30 €/vuosi. Itse Verkkoteoriakokeen antama pätevyys on voimassa 5 vuotta, jonka jälkeen verkkoteoriakoe on uusittava. Onneksi kokeessa saa olla mukana kaikki materiaali, joten ulkoa ei tarvise asioita opetella.
-
Mitkä ovat Avoimen kategorian rajoitukset/vaatimukset?Suurin sallittu lennätyskorkeus 120 metriä maan tai veden pinnasta Toiminnan on perustuttava suoraan näköyhteyteen (VLOS) Suurin sallittu lentoonlähtömassa on 25 kg Vaarallisten aineiden kuljettaminen ja esineiden pudottaminen kielletty Miehittämätön ilma-alus on pidettävä turvallisen välimatkan päässä ihmisistä eikä sitä lennätetä ihmisjoukkojen yläpuolella Toiminnassa on huomioitava ilmailun kielto-, rajoitus- ja vaara-alueet sekä UAS-ilmatilavyöhykkeet Tarkista myös alakategorioiden A1-A3 tarkemmat vaatimukset alla. Mikäli toimintaa ei ole mahdollista suorittaa edellä mainittujen ehtojen mukaisesti, tulee toimintaa varten hakea erillistä lupaa. Alla olevan linkin kautta löydät ohjeet erityinen-kategorian toimintaluvan hakemiseksi. A1 ja A3 alakategorioiden vaatimukset: Kauko-ohjaajan ikäraja on 12-vuotta ja käyttäjän eli operaattorin tulee olla täysi-ikäinen. Kauko-ohjaajalla tulee pääsääntöisesti olla verkkokoe suoritettuna. Alakategoriassa A1 lennättäminen on sallittu alle 900g (C0- tai C1-luokka) painavalla dronella yksittäisten ihmisten yli, mutta ei ihmisjoukkojen päällä. Katso siirtymäajan (1.1.2024 saakka) painorajat ja turvalliset etäisyydet muille kuin C0-C6-luokan droneille alla olevista kohdista "Erilaisia laitteita koskevat siirtymäajat" sekä "Dronejen rajoituksia Avoimessa kategoriassa EU-droneasetuksen siirtymäkaudella 1.1.2021 – 1.1.2024". Alakategoriassa A3 lennätettävän dronen suurin sallittu paino voi olla 25 kg. Lennätykset on suoritettava turvallisella vaakasuoralla etäisyydellä, joka on vähintään 150 metriä asuin-, liike-, teollisuus- tai virkistysalueilta. Lisäksi toiminta-alueen on oltava sellainen, jossa kauko-ohjaaja kohtuudella olettaa, ettei toimintaan osallistumattomille ihmisille aiheudu vaaraa: etäisyyden oltava vähintään 30m, mutta ei lähempänä kuin laitteen lentokorkeus (1:1 sääntö). Molemmissa tapauksissa on otettava huomioon UAS-ilmatilavyöhykkeet sekä muut ilmailun kielto-, rajoitus- ja vaara-alueet. (c) TrafiCom
-
Missä järjestyksessä laivurikurssit ja -tutkinnot tulee suorittaa?Laivurikurssien suoritusjärjestyksellä ei sinänsä ole rajoitteita, mutta tiedollisesti kannattaa kurssit suorittaa järjestyksessä: Saaristo - Rannikko - Avomeri. Ylemmällä kurssilla oletetaan, että oppilaalla on jo hallussaan alemman kurssin tiedot ja taidot. Laivuritutkinnot sitävastoin tulee suorittaa hyväksytysti järjestyksessä, eli ensin Saaristotutkinto, sitten Rannikkotutkinto ja viimeksi Avomeritutkinto. Laivuritutkintoihin ei välttämättä edellytetä vastaavan kurssin käyntiä, mutta kurssi antaa hyvät valmiudet suorittaa vastaava tutkinto. Laivuritutkintoja voi harjoitella vanhoilla tutkintokysymyksillä, joita löytyy Suomen Navigaatioliiton sivuilta osoitteesta: https://suomennavigaatioliitto.com/koulutus/tutkintojen-vastaukset/ .
-
Kuka järjestää laivurikursseja ja milloin?Navidronen järjestämät, juuri nyt avoinna olevat kurssit löytyvät sivuiltamme osoitteesta: https://www.navidrone.fi/ilmoittaudu. Yleisimmin kursseja järjesteävät alueen kansalais- ja työväenopistot. Kansalais- ja työväenopistojen kurssit löytyvät esim. sivulta: https://kansalaisopistot.fi/kurssihaku/ .
-
Ajallisesti, kuinka pitkiä laivurkurssit ovat?Saaristo- ja Rannikkolaivurikurssit ovat yleensä lukukauden mittaisia, eli syyskuusta joukuuhun tai tammikuusta toukokuuhun. Avomerilaivurikurssi on lukuvuoden mittainen (syys- ja kevätlukukausi). Kokoontumisia on kerran viikossa n. 2 h. Saaristo- ja Rannikkolaivurikursseja järjestetään myös tiivistettynä tai viikonloppukurssina. tarkempaa tietoa kurssien kestoista saa kansalais- ja työväenopistojen kurssisvuilta esim. osoitteesta: https://kansalaisopistot.fi/kurssihaku/ .
-
Paljonko laivurikurssin suorittaminen maksaa?Kansalais- ja työväenopistojen kurssimaksut läytyvät kunkin kurssin sivulta osoitteesta: https://kansalaisopistot.fi/kurssihaku/ .
-
Mistä voin hankkia laivurikurssien materiaaleja?Kurssimateriaaleja Navidrone Oy myy kaikilla laivurikursseillaan. Opettaja kerää ennakkotilaukset kurssin ensimmäisillä tunneilla ja tuo tilatut kurssimateriaalit seuraavalle tunnille. Maksut hoituvat opettajan ohjeiden mukaan.
-
Miten laivuritutkintotilaisuuteen tulee valmistautua?Tietysti oppilaan tulee opiskella tulevan tutkintonsa aihetta oppikirjoistamme ja/tai luentokalvoistamme. Tutkintoon tulee AINA ilmoittautua etukäteen tutkinnonjärjestäjän ilmoittautumissivujen kautta. Ilmoittautumissivu avautuu n. 6 viikkoa enne tutkintoajankohtaa Tutkintoajankohdat löytyvät osoitteesta: https://suomennavigaatioliitto.com/koulutus/seuraavat-tutkinnot/. Ilmoittautumista sähköpostilla tai soittamalla tutkintojärjestäjän toimistolle ei suositella. Kun ilmoittaudut ilmoittautumissivujen kautta, lähettää tutkinnonjärjestäjä sinulle vahvistusviestin ilmoittautumisessa antamaasi sähköpostiin ja lähempänä tutkintoa tarkemmat ohjeet tutkintomaksun maksamisesta ja tutkintoon saapumisesta. Jos haluat muuttaa ilmoittautumistasi, ole yhteydessä tutkinnonjärjestäjään hyvissä ajoin ennen tutkintoa.
-
Milloin pidetään seuraava laivuritutkinto?Seuraavien laivuritutkintojen pitoajat löytyvät Suomen Navigaatioliiton sivuilta osoitteesta: https://suomennavigaatioliitto.com/koulutus/seuraavat-tutkinnot/. Laivuritutkinnot pidetään kaikkialla Suomessa samaan aikaan.
-
Milloin laivuritutkinnon tulokset valmistuvat?Alustavat tutkintotulokset laatii pääsääntöisesti kunkin oppilaan opettaja tutkintoa seuraavaan keskiviikkoon mennessä. Nämä ovat alustavat tulokset ja ne menevät vielä Suomen Navigaatioliittoon vahvistettavaksi, joka vahvistaa tulokset n. 1-2 kk kuluttua tutkinnosta. Alustavia tuloksia voi tiedustella tutkinnonjärjestäjältä. Osa opettajista ilmoittaa alustavat tulokset suoraan oppilaille s-postilla heti niiden valmistuttua. Vahvistettuja tuloksia voi samoin tiedustella tutkinnonjärjestäjän toimistolta.
-
Paljonko laivuritutkinto, laivuridiplomi ja laivuritodistus maksavat ja kuka voi ne hankkia tai osallistua?Laivuritutkintoon voi kuka hyvänsä osallistua. Laivuritutkintoon osallistuminen ei edellytä välttämättä laivurkurssi käyntiä, tutkintoon voi opiskella omatoimisestikin. Laivurikurssi antavat kuitenkin hyvät valmiudet tutkinnon suorittamiseen. Laivuritutkintojen hinnat löytyvät tutkinnonjärjestäjän verkkosivuilta. Diplomin hyväksytystä laivuritutkinnosta voivat tilata kaikki Suomen Navigaatioliiton jäsenseuran (Navigaatioseuran) jäsenet. Diplomin voi tilata joko tutkinnon yhteydessä tai myöhemminkin olemalla yhteydessä tutkinnonjärjestäjään. Laivuritodistuksen voi kuka hyvänsä, hyväksytyn laivuritutkinnon suorittanut tilata joko suoraan tutkintotilaisuudessa merkitsemäälä tilaus kysymyspaperiin tai jälkeenpäin suoraan liitosta osoitteesta: https://suomennavigaatioliitto.com/jasentuotteet/ >> täytä Tilauslomake huolella. Laivuritodistus tulee postiennakolla suoraan lomakkeella ilmoittamaasi postiosoitteeseen (hinta n. 40 € kuluineen). Siksi on tärkeää, että annat tarkan osoitteesi ja oikean matkapuhelinnumerosi tilauslomakkeella. Samalla lomakkeella voit tilata kätevästi myös muita laivuritunnustuotteita (kokardi, tähdet, viirit, puseromerkit, kipparilakki).
-
Mitä vaaditaan Kansainväliseen huviveneenkuljettajan pätevyyskirjaan?Yli 24-metrisen huvialuksen kuljettajalla on oltava kansainvälinen huviveneenkuljettajankirja. Kansainvälisellä huviveneenkuljettajan pätevyyskirjalla voi lisäksi osoittaa veneilyosaamisensa useissa maissa esimerkiksi venettä vuokratessa. Selvitä aina etukäteen hyvissä ajoin matkustuskohteen ja veneitä vuokraavan tahon vaatimukset. Vaatimuksina Kansainvälisen huviveneenkuljettajan pätevyyskirjan saantiin ovat: - Vähintään 16 vuoden ikä; - Voimassa oleva ryhmä 1 ajokortti tai ajoterveyden osoittava lääkärintodistus; - Rannikkolaivuritutkinnon hyväksytty suoritus tai vastaava; - Käytännön veneilyosaaminen. Esim. Kaytännön moottoriveneilykurssin hyväksytty suoritus. Lisätietoa vaatimuksista saa TrafiComin osoitteesta: https://www.traficom.fi/fi/kansainvalinen-huviveneenkuljettajankirja . Itse hakemuksen tekemisen ohjeet löytyvät TrafiComin sivulta: https://www.traficom.fi/fi/asioi-kanssamme/hae-kansainvalista-huviveneen-kuljettajan-patevyyskirjaa . Jos haluat pätevyyskirjaan myös sisävesikelpoisuuden eli merkinnän "I", sinun on erikseen todistettava, että sinulla on riittävät tiedot Euroopan sisävesien liikennesäännöksistä (CEVNI-säännöt). Hakemus tehdään TrafiComille yllä mainitulla ICC-lomakkeella.
-
Mitä todistuksia ja lupia tarvitaan VHF-puhelimen käyttöön veneessä?Aluksen kaikki LÄHETTÄVÄT radiolaitteet, mukaan lukien meri-VHF-puhelin, pitää ilmoittaa TrafiComille kyseisen aluksen radiolupaan. Näistä lähettävistä radiolaitteista Traficom perii ns. taajuusmaksua, eli maksua radiotaajuuksien käyttöluvasta (VHF-puhelimelle maksu on luokkaa 20 €/vuosi). Muita aluksen radiolupaan merkittäviä laitteita ovat mm.: tutka, satelliittipuhelin ja -modeemi, EPIRB-, PLB- ja SART-hätälähettimet sekä MOB-hätälähetin, MF/HF-puhelimet, AIS-lähetin. Meri-VHF-puhelimen käyttö vaatii lisäksi käyttäjältä pätevyystodistuksen, ns. SRC-todistuksen (Short Range Certificate) suoritetusta pätevyyskurssista, jolla opetetaan meri-VHF-puhelimen käyttöä ja mm. hätäkutsun lähettämistä. VHF-pätevyyskursseja järjestävät paikalliset kansalais- ja työväenopistot sekä pursi- ja navigaatioseurat. Kurssiaikoja kannattaa seurata näiltä nettisivuilta.