top of page

Blogit

GPS-häirintä lisääntynyt merialueella

Päivitetty: 5.4.

Sähköiset navigointilaitteet ovat yleistyneet myös veneilyssä. "Tekniset apuvälineet eivät kuitenkaan korvaa veneilijän hyviä navigointitaitoja yllättävissä tilanteissa kuten satelliittinavigoinnin häiriintyessä. Pidä turvallisuutesi vuoksi merikartat mukana ja ilmoita radiohäiriöistä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomiin." TrafiCom.

GNSS-satelliittinavigointilaite
GNSS-satelliittinavigointilaite

Radiohäirintä sekä Suomenlahdella, että Saaristomerellä on ollut voimakasta verrattuna normaalitilanteesen ja sillä on vaikutusta veneilijöiden käyttämiin sähkäisiin navigointilaitteisiin. Tilanteen muutoksia voi arvioide esim. seuraamalla sivustoa https://gpsjam.org/?lat=60.70732&lon=22.67575&z=7.1, jossa punaiset alueet ovat voimakkaimmin häirittyjä. Karttaa seuraamalla ei jää epäselväksi, kuka on häiriön lähde.

Siksi veneilijöiden onkin oltava erityisen tarkkana navigoitaessa eri apuvälineitä käyttäen. Etenkin keväällä aikaisin ja myöhään syksyllä aamut ja illat ovat pimeitä ja saattavat yllättää veneilijän. Siksi häiriötilanteisiin kannattaakin varauta ennalta ja kerrata karttapohjaisen navigoinnin (paikanmäärityksen, suunta- ja matkalaskujen sekä reittisuunnittelun) perustaitoja. Samoin viisasta varautumista ovat ympäristön ja muun liikenteen havainnoinnin tehostaminen.

Pimeän tullen omat kulkuvalot ja oma navigointitaito korostuvat

Kannattaa muistaa, että veneen päällikkö vastaa aina veneensä turvallisuudesta ja varusteiden kunnosta. Pimeään aikaan omat kulkuvalot ovat oleellinen osa omaa turvallisuutta. Muita pakollisia veneiljän varusteita ovat: 1) airot tai mela tai ankkuri käysineen, 2) tyhjennysväline veden poistoon, 3) asianmukaiset pelastusliivit tms. jokaiselle veneessä olijalle ja 4) tarkastettu käsisammutin, jos veneessä on liekillä toimiva polttolaite, sisä- tai sisäperämoottori tai yli 25 kilowatin perämoottori.

Veneilyssä plotteri ei ole ensisijainen navigointiväline, vaan paperinen merikartta. Merikarttaa pitää osata myös lukea ja käyttää veneen sijainnin ja suunnan määrittelyyn. Suomessa järjestetään useiden toimijoiden toimesta veneilykoulutusta, jossa näitä taitoja opetetaan (mm. pursiseurat ja Suomen Navigaatioliiton jäsenseurat). Tutuillakin vesialueilla olosuhteet voivat yllättää ja muuttua niin, että merikarttaa tarvitaan. Tällainen tilanne voi kohdata esimerkiksi silloin, kun karttaplotterissa ilmenee paikannuksen estävä häiriö.

Muista ilmoittaa radiohäiriöistä Traficomiin

Radiohäiriöistä merellä olisi hyvä aina ilmoittaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille, koska virasto selvittää radiohäiriöitä ja koostaa häiriötilannetietoa Suomessa. Radiohäiriöilmoituslomakkeen voi täyttää helposti vaikka kännykällä suoraan veneestä tai rantautumisen jälkeen.

Kommentit


Blogiarkisto

©2025 by Navidrone.

Proudly created with Wix.com

  • alt.text.label.LinkedIn
  • alt.text.label.Facebook
  • Instagram
bottom of page