Suunnittele BVLOS-dronelennot huolella ja huomioi miehitetty ilmailu
- Raimo Laaksonen

- 18.10.
- 2 min käytetty lukemiseen
Päivitetty: 19.10.
Miehittämättömien ilma-alusten (UAV) toiminta näköyhteyden ulkopuolella (BVLOS) on lisääntynyt nopeasti ja samalla ovat matalalla lentävien miehitettyjen lentojen (lääkärihelikopterit ja vesilentokoneet) huoli turvallisuudesta kasvanut.
Ilma-alusten päälliköiden tulee ennakoida lentotoimintaansa liittyvät riskit ja pyrittävä pienentämään ne hyväksyttövölle tasolle. Tämä perusperiaate on pohja koko ilmailun turvallisuusajattelulle.
Traficom haluaakin muistuttaa toimijoita toimintakäsikirjassa kuvattujen menetelmien noudattamisen tärkeydestä ja että on tärkeää huomioida alla olevan listan velvollisuudet ja käytännöt ilmatilan yhteiskäytössä.
Miehittämätön ilma-alus on väistämisvelvollinen
UAV:n kauko-ohjaaja on aina väistämisvelvollinen kohdatessaan miehitetyn ilma-aluksen. Tämä tarkoittaa, että kauko-ohjaajan tulee havaita miehitetty ilma-alus vähintään minuuttia ennen kuin niiden lentoradat risteävät, eli käytännössä pitää kauko-ohjaajan havaita miehitetty ilma-alus n. 5 km etäisyydeltä. Huomaa, että väistämisvelvollisuus ei koske miehittämättömän ilmailun toimintaa erillisen ilmatilavarauksen sisällä (esim. tilapäinen vaara-alue).
Tee lennon valmistelutoimet huolella
Noudata toimintakäsikirjassa kuvattuja menetelmiä lennonvalmistelusta
Tarkista aina ennen lentoa miehitetyn ilmailun NOTAM-viestit Fintraffic:in verkkosivuilta: https://www.ais.fi/bulletins/
Tarkasta sijaitseeko operointialueen lähellä virallisia lentopaikkoja
Tee lentosi näkyväksi muille ilmatilan käyttäjille
Ilmoita Flyk- ja/tai Sky-palveluissa lentosi tarkka:
ajankohta
lentokorkeus, etäisyys lentoonlähtöpaikasta
reitti
nimesi ja puhelinnumerosi mahdollisia yhteydenottoja varten
Jos lennätyksesi tapahtuu lähellä ilmailun lentopaikkaa, kuuntele lentopaikan taajuutta ilmailuradiolla. Kaikki suomalaiset virallisten lentopaikkojen taajuudet ilmailukäsikirjan osasta AD (lentopaikat), kyseisen lentopaikan kohdasta 2.18 (taajuudet) https://www.ais.fi/eaip/currently_effective/index.html.
Seuraa muuta lentoliikennettä osoitteesta flightradar, safesky tai flyk.
Voit myös käyttää muita järjestelmiä, kuten FLARM ja ADS-B.
Muuista myös, että helikopterit, vesi- ja suksilentokoneet, maastolaskuja tekevät purjelentokoneet, varjo- ja riippuliitäjät jne. voivat käyttää alempaa ilmatilaa arvaamattomasti.
Lisätietoja: uas@traficom.fi.
No, minkä luokan dronella ja minkä kategorian lentoja voi tehdä BVLOS-tilassa, eli ulkopuolella suoran näköyhteyden?
Erityinen kategoriassa:
Vakioskenaarion STS - 02 mukaisilla lennoilla käyttäen C6-luokan dronea. Maksimietäisyys kauko-ohjaajaan 1 km, spotterin avustuksella 2 km.
Ennakkoriskiarvion PDRA S-02 mukaisilla lennoilla. Maksimietäisyys 1 km, spotterin avustuksella 2 km. Ei saa lentää kaupunkiympäristössä eikä toimintaa osallistumattomien henkilöiden yli.
Ennakkoriskiarvion PDRA G-01 mukaisilla lennoilla. Dronen maksimikoko 3 m. Maksimietäisyys 1 km, spottereiden avustuksella kukin spotteri jarkaa aluetta 2 km. Spottereiden väliin ei saa jäädä katveita.
Ennakkoriskiarvion PDRA G-02 mukaisilla lennoilla. Sallittu radiokuuluvuuden rajoissa ( C2 link radio line of sight). Vain varatussa / rajoitetuissa ja harvan ihmistiheyden alueen ilmatilassa. Dronen maksimimitta 3 m.
Ennakkoriskiarvion PDRA G-03 mukaisilla lennoilla. Sallittu radiokuuluvuuden rajoissa ( C2 link radio line of sight). Valvotussa tai valvomattomassa ilmatilassa. Lento alle 30 m korkeudessa tai esteiden lähellä harvan ihmistiheyden alueella. Dronen koko max 3 m.
Tarkemmat tiedot osoitteesta: https://www.easa.europa.eu/en/domains/drones-air-mobility/operating-drone/specific-category-civil-drones/predefined-risk-assessment-pdra.
Traficomin sivu: https://droneinfo.fi/fi/tietoa-ennakkoriskiarviosta-pdra




Kommentit